Online markedsføring blir mer og mer integrert i vår hverdag, og flere og flere bedrifter flytter all sin fokus til nettet. Det er ingen tvil om tilstedeværelse på nett er en del av enhver effektiv markedsføringsstrategi i dag. Det er bare et problem med denne strategien, og det er at den ofte ikke er koblet sammen med en offline strategi. Bedrifter mister gjerne fokus på de fordeler offline markedsføring kan ha, spesielt på et lokalt nivå.

Trykk og papir lever fremdeles i vår digitale tidsalder

Vi liker å få ting, vi liker å holde i ting – vi liker ting som føles ekte. En knallgod kampanje på internett kan absolutt gi deg kunder, men det kan også en god brosjyre gjøre. Før så druknet vi i informasjon og reklame i postkassene. Det var trykksaker overalt, og det var vanskelig å skille seg ut. Når internett først kom var det enkelt å skille seg ut der, siden det ikke var så mye konkurranse. Når alle er på nett blir det enda viktigere å benytte markedsføringsstrategier man kan se og føle. Det er her den tradisjonelle trykksaken kommer inn i bildet.

Når din kunde faktisk får noe de kan holde i, istedenfor enda en e-post i innboksen, så er det en god avlastning å faktisk kunne lene seg litt tilbake og bla i ei brosjyre. Når de er ferdig med å lese, så kan de legge den fra seg for så å plukke den frem igjen når behovet er tilstede. Men hva med ei nyttig nettside? Jo, selvfølgelig kan man lage et bokmerke for å kunne gå tilbake på et senere tidspunkt. Men på seg selv kjenner man andre, og jeg glemmer bokmerkene mine. Jeg har masse bokmerker på utrolig nyttige ting, som jeg aldri ser på – fordi jeg har glemt det. Derimot har jeg relativt god oversikt over brosjyrene jeg har liggende. Jeg husker utseende, jeg husker følelsen og av og til husker jeg til og med hvor jeg har lagt den fra meg. Men for all del, husk å legg inn informasjon i brosjyren din om hvor dine kunder kan finne deg på nett!

Dette mener jeg er grunnen til at papir aldri kommer til å dø ut. Jo mer fokus vi har på digitale medier, jo større er behovet for trykksaker.

Online_Offline-1Online + Offline = Resultater

En annen god metode for å koble sammen de to variantene av markedsføring, er å faktisk koble dem sammen. For eksempel så kan du lage en DM til alle dine kunder, hvor vi «fletter» inn navn og adresse for deg. Kunden vil da få et brev som er personlig for dem. Videre i denne DM’n kan du ha en unik kode som dine kunder kan bruke, om det så er i nettbutikken eller om det er neste gang de tar kontakt, for å få en rabatt eller lignende.

Dersom du kun er ute etter å måle om trykksaken din faktisk blir lest, kan det være så enkelt som å legge med en webadresse eller QR kode som leder til en egen «landingsside». Med hjelp av Google Analytics eller andre analyseverktøy kan du da se hvor mange som vært inne på siden, hvor lenge, og mye mer. Etter en periode har gått kan du ta en sjekk og se om løsningen din hadde suksess. Hvis ikke, så er det på tide å tenke på hva man skal gjøre annerledes neste gang.

Mer enn bare papir

Husk også at du kan trykke på mye mer enn bare papir! Teknologien utvikler seg i alle mulig retninger, og du kan få logoen din trykt på nesten hva som helst. Her tenker jeg da på giveaways, som for eksempel nøkkelringer, reflekser, kopper, nødladere, osv. Jo flere steder kunden ser din logo og budskap, jo større mulighet har du for å skape et godt inntrykk i kundens hukommelse. Dermed så blir sjansen større for at neste gang kunden trenger din service, så tar de kontakt med deg og ikke din konkurrent.


For eksempel:

La oss si at du har fått en nøkkelring fra et lokalt rørleggerfirma. På nøkkelringen har du logoen tydelig på en side, og kontaktinformasjonen på andre. Du trengte en nøkkelring, så du satte den på sammen med nøklene. Dag inn, og dag ut vil underbevistheten din se denne logoen. Den dagen du faktisk får behov for en rørlegger, hva tror du at du gjør? Kommer du til å gjøre en million Google-søk, eller finner du frem nøklene dine og kontaktinformasjonen på nøkkelringen? 

For all del vær synlig på nettet, men ikke glem å være synlig i den virkelige verden. Det er her vi lever, og det er viktig å ikke bli helt digitalisert.

Jeg elsker teknologi og duppedingser og kan ikke leve uten iPhonen’n min – samtidig elsker jeg en god trykksak. Fortsett med trykksaker så jeg får en avlastning fra den digitale verden jeg er så glad i.